Inzetten op kennis ophalen

Inzetten op de kennis ophalen

Perikles stelt zichzelf tot doel maatschappelijke en sociaal-economische uitdagingen interdisciplinair en van onderop op te lossen. Een hoogopgeleide, kritische, kundige en deskundige bevolking bestaat uit vele ‘zoekmachines’.

Zij zijn -naar de maatschappelijke opdracht binnen de Sociale Transitie- zeer wel in staat om zelf oplossingen te bedenken en uit te voeren. Zij komen met voorstellen die dicht bij hun leefwereld staan en bij de dagelijkse praktijk. Niet zelden zijn deelnemers uitvoerend professionals en worden hun oplossingen gedragen door andere waarden.

Opvallend aan de input van deelnemers aan de Tafels is dat deze ‘waarden’ te benoemen zijn. Het betreft gevoel voor rechtvaardigheid, gelijke verdeling van de middelen en de mogelijkheden, empathie met andersdenkenden en andersvoelenden, oog voor de leefomgeving (Umwelt, zoals Jacob von Uexküll dit begrip gemunt heeft) en meer nadruk op zachtere criteria.

Perikles trekt de conclusie uit georganiseerde Tafels dat deelnemers daadwerkelijk een probleem willen oplossen. Zij zijn reactionair en staan in de stand ‘actie’.

Zij vragen Perikles de oplossingen en ideeën verder te brengen dan de borrel en de bitterballen na afloop van een zogenaamde ‘denktank’.

Perikles neemt hun verzoek serieus en zet in op verspreiding van de ideeën en oplossingen. Onder andere door contact te leggen met financiers, ondernemers, kennisinstituten en onderwijs, en collega-vernieuwers.