Resultaat 1e thematafel

Geplaatst op 25 Maart 2017

De 1e thematafel op 9 februari 2017 bestond uit een gevarieerd gezelschap van zo’n twintig ondernemers, beleidsbeslissers, wetenschappers en politici. Ze namen allen deel op persoonlijke titel. Na enig zoeken naar ideeën over de vraag: “Hoe geven we handen en voeten aan een verdienmodel waarmee bedrijven kunnen terugkeren naar hun maatschappelijke rol?” leverde dit twee kernvragen op.

Twee kernvragen

1. Hoe koppelen we samengebracht kapitaal aan activistische-ondernemers om de tikkende tijdbom van excluderende samenleving onschadelijk te maken?
    – Hoe centraliseer je verschillende kapitaalvormen (standaardfinanciering, fondsen,      bedrijfskapitaal voor maatschappelijke doelen/sponsoring) in thematische koepels, gericht op het creëren van nieuw maatschappelijk ondernemerschap en een meer inclusieve samenleving? Idee: breng als eerste stap relevante netwerken in kaart.
    – Welke verdienmodellen zijn er voor sociale ondernemers? Hoe kunnen “maatschappelijke business cases” eruit zien?
  2. Hoe geven we vorm aan initiatieven om arme burgers (met schulden) een leven te geven met nieuwe kansen?

Werkbanken aan de slag

Aannemers (personen of instellingen) werken de oplossingen van de thematafels uit tot projecten, regelgeving of scenario’s. Een verzoek aan de deelnemers om hun kennis, kunde en netwerk hiervoor ter beschikking te stellen. Dit voor het omzetten van de bovenstaande kernvragen in concreet nieuw beleid en/of nieuw ondernemen.