I – mIssion control – I

Ruud Koornstra en Mission Control

Ruud Koornstra is een veelzijdig man. Jaren lang was hij activistisch ondernemer, en nu is hij ondernemend activist. Om tot actie te komen moet je een missie hebben, en met dit voor ogen doel-rationeel stappen zetten, waaronder samenwerkingen aangaan. Je gaat dan niet meer uit van de obstakels, maar van het te bereiken doel.

Ruud denkt hierbij aan Mission Control in Houston VS. Toen Kennedy de missie uitsprak om voor het eind van het decennium een man op de Maan te hebben, zaten de latere vluchtleiders nog op school. De missie ging zelfs vooraf aan de missieleiders.

Ruud zal vanaf 2020 een Mission Control oprichten om, beginnend met SDG 7 (toegankelijke duurzame energie) in een concern-vorm zoveel mogelijk relevante spelers rond de 17 SDG’s te verzamelen. Het gaat hierbij om ondernemingen en organisaties.

Kennisbank

De instituten hebben enerzijds een aanzienlijke kennisbank opgebouwd, maar zijn steeds minder in staat om deze effectief in te zetten voor nieuw beleid. Mission Control wil (als onderdeel van de SDG Projectenfabriek) dat de SDG concernpartners over zoveel mogelijk kennis en inzichten beschikken, en gaat daarbij expliciet op zoek naar kennis en ervaring, cijfers en visies van mensen (ervaringsdeskundigen en kennisdragers), die niet in de hoofdstroom aan informatie zijn opgenomen, maar die wel relevante kennis en ervaring kunnen inbrengen.

In het Kenniscentrum zijn tevens creatieve denkers kennisdragers opgenomen die op basis van de kennis, nieuwe inzichten ontwikkelen en formuleren. Mission Control gaat hierbij ook expliciet op zoek naar denkers en kennisdragers, die binnen het systeem geen status hebben, omdat zij vrij zijn om missiegedreven te denken, zonder last of ruggespraak.

Kijk

De relevante kennis voor een bepaald thema wordt binnen Mission Control als een soort Panorama gevisualiseerd, zodat de SDG concernpartners over alle relevante gegevens beschikken om te zien welke elementen aanwezig zijn, welke gecombineerd kunnen worden en welke ontbreken om een maatschappelijk probleem op projectbasis aan te pakken.

Control

Op basis van de datumvisualisatie wordt een jaaragenda opgesteld voor de denkwerK afdeling van de SDG Projectenfabriek, om concept-projecten uit te denken.

De Panoramakamer (datavisualisatie) en controlroom staan ook ten dienste van externe opdrachtgevers die hun SDG project van de grond willen tillen, door deze een kwaliteitsimpuls te geven, en om er via het netwerk van de SDG concernpartners handen en voeten aan te geven.

Mission Control